Wydarzenia

XXXIII Forum Ekonomiczne w Karpaczu

XXXIII Forum Ekonomiczne w Karpaczu, jedna z największych w skali kraju i Europy Środkowo-Wschodniej debat polityczno-gospodarczych.

Jako jeden z ważniejszych tematów wydarzenia, wybrzmiała konieczność zmiany architektury bezpieczeństwa, zarówno w kontekście wojny w Ukrainie, jak i ochrony przed wszelkimi potencjalnymi zagrożeniami, na które coraz częściej narażona jest Infrastruktura Krytyczna Kraju.

Tegoroczna edycja poruszała wyzwania bezpieczeństwa związane z rozwojem technologicznym i wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz zwiększeniem konkurencyjności polskich MŚP z branży cyber na rynku. W tej ostatniej dyskusji  zabraliśmy głos osobiście. Prezes DYNACON Sp. z o.o. Andrzej Cieślak, od blisko 20 lat rozwija nie tylko naszą firmę, ale polską myśl technologiczną. Branża cyberbezpieczeństwa, jako stosunkowo nowa, poniekąd narzuca nieustającą korelację działań biznesowych, z rozwojem ustawodawstwa, idących za tym wymogów prawnych, ale i wciąż koniecznym rozwojem wzrostu świadomości i odpowiedzialności społecznej. Oferty i kompetencje polskich cyber MŚP klasyfikują nas na poziomie Liderów Komunikacji Cyberbezpieczeństwa. Dorównujemy do jakości konkurentów zagranicznych,  jednak ciągle musimy udowadniać naszą pozycję. Nie jest to łatwe, ponieważ finansowo nie jesteśmy w stanie przebić się marketingowo i lobbingowo do poziomu światowych marek.

Na pojawiające się w dyskusji istotne pytanie, co hamuje rozwój, utrudnia utrzymanie się na rynku cyber, oraz jakie formy wsparcia są potrzebne dla MŚP, odpowiadamy: nie przeszkadzać i zaprzestać dyskryminacji polskich produktów. Sprawne wykonywanie działalności gospodarczej i przede wszystkim możliwość skupienia na działaniach R&D jest siłą napędową firm branży cyberbezpieczeństwa. Chcielibyśmy jednak większego zaufania naszego własnego rynku i przede wszystkim większej świadomości kupujących. Firmy poszukujące rozwiązań IT/OT security, zwłaszcza zwiększony dyrektywą NIS2 łańcuch dostaw, nie zawsze, a przede wszystkim nie od razu, rozumieją procesy cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza od strony technologicznej i wdrożeniowej. „Automatyczny” wybór znanych zagranicznych rozwiązań i popularnych marek daje poczucie komfortu. Ale prawdziwe bezpieczeństwo daje tylko wyjście ze strefy komfortu  Nasi Klienci muszą rozumieć procesy i rozwiązania, które u nich wdrażamy. A jeśli są to dla nich tematy nowe lub w organizacji występują luki kompetencji, to dbamy o to, by je napełnić wiedzą i umiejętnościami. Tylko świadoma transakcja kupna-sprzedaży rozwiązań cyberbezpieczeństwa jest w stanie dowieźć oczekiwaną przez Klientów i wymaganą przez prawo skuteczność.

3-5.09.2024